Грузавыя перавозкі
Сёння Беларуская чыгунка — лідар нацыянальнай сістэмы перавозак. З'яўляючыся адным з найважнейшых транспартных комплексаў краіны, яна паспяхова развіваецца і забяспечвае амаль 70% грузаабароту ўсіх відаў транспарту агульнага карыстання.
Адзіная і зладжаная сістэма чыгуначнага транспарту дазваляе галіне паспяхова будаваць працу па-новаму, распрацоўваць і ўкараняць найноўшыя перадавыя тэхналогіі, забяспечваць бяспеку, бесперабойнасць і надзейнасць функцыянавання найскладанага транспартнага комплексу краіны.
Беларуская чыгунка забяспечвае ўнутрырэспубліканскія і экспартна-імпартныя перавозкі прадукцыі і сыравіны найбуйнейшых прамысловых прадпрыемстваў краіны. Сярод іх РУВП «Граніт», ААТ «Беларуськалій», ААТ «Гродна Азот», ААТ «БМЗ», нафтаперапрацоўчыя заводы, цукровыя і цэментавыя заводы, прадпрыемствы машынабудаўнічай галіны ААТ «МАЗ», ААТ «БелАЗ», ААТ «МТЗ», ААТ «Гомсельмаш» і многія іншыя.
Беларуская чыгунка з'яўляецца часткай міжнароднай чыгуначнай сеткі, размешчанай на скрыжаванні II і IX Агульнаеўрапейскіх транспартных калідораў, па якіх ажыцяўляюцца асноўныя перавозкі грузаў паміж краінамі Еўропы і Азіі.
Забеспячэнне перавозак грузаў на Беларускай чыгунцы: 228 станцый ажыцяўляюць грузавыя аперацыі, маецца 6 прадпрыемстваў па тэрмінальнай апрацоўцы грузаў, 52 грузавых тэрмінала, якія знаходзяцца ў абласных цэнтрах і буйных гарадах рэспублікі і маюць неабходныя сродкамі механізацыі і складскімі плошчамі.
Удасканаленне сістэмы транспартнага абслугоўвання кліентаў — гэта комплексная задача, рашэнне якой накіраваны на змяненне існуючага ўяўленне аб метадах і спосабах працы чыгуначнага транспарту з спажыўцамі паслуг і як следства прыцягнуць дадатковыя аб'ёмы і павялічыць даходы ад грузавых перавозак.
На ўсіх аддзяленнях дарогі створаны маркетынгавыя падраздзялення — сектары маркетынгу і лагістыкі, што дало магчымасць актывізаваць працэс узаемадзеяння з кліентамі не толькі з пункту гледжання забеспячэння тэхналагічных працэсаў перавозкі, але і ў комплекснай прапрацоўцы лагістыкі паставак, сумеснаму пошуку рашэнняў па аптымізацыі транспартнай складаючай, неабходнасці развіцця інфраструктуры і павышэнню якасці транспартнага абслугоўвання.
У цяперашні час праводзіцца работа па ўзбуйненні ЦУТО, аптымізацыі колькасці штату работнікаў, удасканаленні тэхналогіі. На аддзяленнях дарогі зацверджаны і ў цяперашні час рэалізоўваюцца перспектыўныя схемы зон ахопу ЦУТО.
Адно з стратэгічных напрамкаў дзейнасці дарогі — гэта развіццё рынку кантэйнерных перавозак і стварэнне магчымасцяў для бізнэсу пастаўляць прадукцыю ў кантэйнерах зыходзячы з памеру прададзенай партыі.
Праведзены аналіз і тэндэнцыя рынку паказваюць зацікаўленасць і неабходнасць прадпрыемствам арганізоўваць пастаўкі грузаў партыямі ў памеры 20—30 тон як унутры краіны, так і на экспарт. У рамках удзелу ў праекце «Адзін пояс. Адзін шлях» праводзіцца паслядоўная праца па арганізацыі кантэйнерных перавозак у зносінах з Кітаем.
Асаблівая ўвага Беларуская чыгунка надае развіццю перавозак спецыялізаванымі кантэйнернымі цягнікамі.
Беларуская чыгунка паспяхова рэалізуе сумесныя транспартна-лагістычныя праекты абслугоўвання кантэйнерных перавозак паміж Еўропай і Азіяй.
Як станоўчы вынік варта разглядаць рост кантэйнерных перавозак у зносінах краіны Еўрапейскага саюза-Кітай і назад.
Частата курсіравання кантэйнерных цягнікоў з Кітая ў Еўропу ўжо дасягнула 26 разоў на тыдзень, а з Еўропы ў Кітай — 21 раз на тыдзень. Час руху маршрутных кантэйнерных цягнікоў па Беларускай чыгунцы ад станцыі Чырвонае (дзяржмяжа з Расеяй) да Брэста складае менш за 12 гадзін, маршрутная хуткасць адпаведна дасягае 1400 км / суткі з мінімальнай стаянкай на станцыях.
Беларуская чыгунка з'яўляецца адным з акцыянераў АТ «ОТЛК», які з'яўляецца сумесным сэрвісам чыгунак Расіі, Казахстана і Беларусі.
АТ «ОТЛК» фармуе і дае транспартна-лагістычныя паслугі па перавозках кантэйнераў у складзе паскораных кантэйнерных цягнікоў, якія ідуць транзітам з краін Паўднёва-Усходняй Азіі і Кітая ў Еўропу, і ў адваротным кірунку.
Вынікам гэтай працы з'яўляецца павелічэнне ў 2 разы аб'ёмаў транзітных перавозак кантэйнераў ў паведамленні Кітай—ЕС—Кітай, што склала прыкладна 146 тыс. Кантэйнераў у ДФЭ.
У рамках выканання Дзяржаўнай праграмы развіцця лагістычнай сістэмы Рэспублікі Беларусь на 2016—2020 гады Беларуская чыгунка плануе рэалізаваць мерапрыемствы, накіраваныя на правядзенне гнуткай тарыфнай палітыкі для забеспячэння канкурэнтаздольнасці перавозак грузаў чыгуначным транспартам, удасканаленне ўмоў арганізацыі міжнародных чыгуначных перавозак, далейшаму развіццю транзітных перавозак чыгуначным транспартам, распрацоўцы і ўкараненню новых тэхналогій, звязаных з паскарэннем Прапілоўка уска кантэйнерных цягнікоў у кірунку Кітай—Еўропа—Кітай па тэрыторыі Рэспублікі Беларусь, удасканаленні інфармацыйнага забеспячэння і паляпшэнню якасці аказання транспартна-лагістычных паслуг.
Асноўнымі задачамі рэалізацыі названых мерапрыемстваў з'яўляецца павелічэнне аб'ёмаў перавозак грузаў, прыцягненне дадатковых кліентаў на чыгуначны транспарт, умацаванне пазіцый Беларускай чыгункі ў нацыянальнай сістэме грузавых перавозак, а таксама развіццё стратэгічнага партнёрства БЧ на міжнародным рынку транспартна-лагістычнай дзейнасці, у тым ліку ў рамках праектаў па будаўніцтву Кітайска-Беларускага індустрыяльнага парку «Вялікі камень» і развіцця ініцыятывы «Адзін пояс. Адзін шлях».
Паспяхова рэалізуюцца транспартна-лагістычныя праекты ў рамках абслугоўвання кантэйнерных перавозак паміж Беларуссю і партамі Балтыйскага і Чорнага мораў.
Адным з іх з'яўляецца цягнік камбінаванага транспарту «Вікінг» — сумесны прадукт чыгунак Літвы, Украіны і Беларусі, стывідорных кампаній і партоў Клайпеда, Ільічоўск і Адэса. Таксама значнай для Беларускай чыгункі з'яўляецца арганізацыя перавозак кантэйнерным цягніком «ZUBR». Гэта сумесны прадукт чыгунак Латвіі, Эстоніі, Малдовы, Украіны і Беларусі, стывідорных кампаній і партоў Рыга, Талін, Ільічоўск і Адэса. Абодва праекты маюць аднолькавы ўзровень тарыфных умоў.
Шырокае прымяненне кантэйнераў дазваляе задавальняць пастаянна растуць патрабаванні да чыгуначных перавозках — высокая якасць лагістычнага працэсу, хуткасць, бяспека, эканамічнасць дастаўкі, захаванасць грузаў.
Важнае значэнне БЧ надае развіццю і ўкараненню сучасных інфармацыйных тэхналогій на аснове электронных дакументаў.
Асобная ўвага заслугоўваюць пытанні аўтаматызацыі грузавой і камерцыйнай дзейнасці і ўкаранення спецыялізаванай сістэмы АС «Электронная перавозка», заснаванай на ўжыванні электронных дакументаў, сродкаў электроннага лічбавага подпісу.
Пасродкам АС «Электронная перавозка» рэалізавана фарміраванне, абмен, выкананне і пр. Электронных перавозачных і іншых транспартных дакументаў (заяўка на перавозку грузаў, графік падачы вагонаў, ўліковая картка выканання заяўкі на перавозку грузаў, напамінак приемосдатчика, назапашвальная картка, ведамасць падачы і уборкі вагонаў , акт агульнай формы, камерцыйны акт і інш.) Функцыянуюць інструменты выкарыстання электронных таварасуправаджальных дакументаў.
У цяперашні час больш за 430 прадпрыемстваў рэспублікі, у тым ліку 70 экспедытарскіх арганізацый, ўзаемадзейнічаюць з намі праз АС «Электронная перавозка».
Чарговым крокам у стварэнні адзінай тэхналогіі цэнтралізаванага абслугоўвання кліентуры з'яўляецца укаранёны ў эксплуатацыю ў 2017 годзе функцыянал, які прадугледжвае аўтаматызацыю ўсіх этапаў ўзаемадзеяння з экспедытарамі-рэзідэнтамі Рэспублікі Беларусь.
У двухбаковым міжнародным чыгуначных зносінах Беларусь—Расія кліенты Беларускай чыгункі з дапамогай АС «Электронная перавозка» маюць магчымасць выкарыстання электронных накладных СМГС для адпраўкі парожніх вагонаў і грузаў (за выключэннем асобных катэгорый).
Па электронных накладных СМГС ажыццяўляецца перавозка парожніх вагонаў і кантэйнераў паміж Рэспублікай Беларусь і Літоўскай Рэспублікай. Актыўна прапрацоўваецца пытанне ў згаданым кірунку ў дачыненні да Латвійскай Рэспублікі і Украіны, а гэтак жа з перавозчыкамі Польшчы. Чыгункамі Беларусі, Расіі і Літвы пачаты і паспяхова ажыццяўляюцца транзітныя перавозкі парожніх прыватных вагонаў па беспапяровага тэхналогіі ў паведамленні Расія—Беларусь—Літва—Расія (Калінінградская вобласць).
З 01.01.2018 уступае ў сілу Дагавор аб Мытным кодэксе Еўразійскага эканамічнага саюза, у працы над якім прымала актыўны ўдзел і Беларуская чыгунка. Дзякуючы падтрымцы ДМК, у гэтым дакуменце ўлічаны палажэнні, якія вызначаюць спецыфіку здзяйснення мытных аперацый пры перавозцы тавараў і транспартных сродкаў чыгуначным транспартам.
Беларуская чыгунка надае важнае значэнне развіццю інфармацыйнага ўзаемадзеяння з мытнымі органамі, а таксама ўкараненню беспапяровага тэхналогій у працэсы грузавых перавозак у міжнародных зносінах, у тым ліку і пры здзяйсненні мытных аперацый.
Сумесна з Дзяржаўным мытным камітэтам праведзена работа па стварэнню базавых тэхнічных умоў для інфармацыйнага ўзаемадзеяння ДМК і Беларускай чыгункі.
Разумеючы, што ажыцяўленне мытных аперацый, звязаных з выпускам тавараў у адпаведнасці з мытнай працэдурай мытнага транзіту на прынцыпах электроннага дакументазвароту, дазволіць значна удасканаліць мытнае афармленне грузаў,у якіх Беларуская чыгунка прымае актыўны ўдзел. Дзяржаўным мытным камітэтам праводзяцца эксперыменты па здзяйсненні мытных аперацый, звязаных з выпускам тавараў у адпаведнасці з мытнай працэдурай мытнага транзіту, і завяршэннем такой працэдуры на прынцыпу электроннага дакументазвароту, а таксама па аўтаматычнага здзяйснення мытных аперацый па выпуску асобных катэгорый тавараў, што перавозяцца ў адпаведнасці з мытнай працэдурай мытнага транзіту.
Таксама пры ўдзеле мытных органаў Беларускай чыгункай праводзіцца пілотны праект па перавозцы гружаных вагонаў з выкарыстаннем электроннай накладной СМГС ў паведамленні Беларусь—Літва. Эксперымент праводзіцца паспяхова. Выпрацаваны канкрэтныя прапановы па яго пашырэнні, ўзгодненыя ў працоўным парадку з мытнымі органамі і чыгуначнікамі Літоўскай Рэспублікі.
Мы працягваем паслядоўную рэалізацыю мерапрыемстваў па развіцці тэрмінальнай і складской інфраструктуры, са стварэннем буйных грузораспределительных цэнтраў, якія сумяшчаюць складскія і перагрузачных функцыі з шырокім спектрам мытнага абслугоўвання і дапаможнага сэрвісу. Кліентам прапануецца якасны сэрвіс міжнароднага ўзроўню.
Тэрмінальна-складская інфраструктура Беларускай чыгункі налічвае больш за 604 тысяч кв. метраў складскіх плошчаў.
На наяўных адкрытых і крытых складах часовага захоўвання, мытных складах можна вырабляць назапашванне, захоўванне грузу, а таксама ажыццяўляць драбненне або ўзбуйненне партый, маркіроўку грузаў, камплектаванне пакетаў.
Высокая якасць пагрузачна-разгрузачных работ забяспечваецца дзякуючы выкарыстанню спецыялізаванай высокапрадукцыйнай тэхнікі для перапрацоўкі грузаў.
Для арганізацыі працы па перагрузілі грузаў з вагонаў каляіны 1520 мм у вагоны каляіны 1435 мм і назад Беларуская чыгунка мае неабходную інфраструктуру на грузавых тэрміналах, размешчаных на беларуска-польскай мяжы.
Вядучым цэнтрам па перапрацоўцы буйнатанажных кантэйнераў і цяжкавагавых грузаў з'яўляецца гарадская таварная станцыя Калядзічы, дзе ажыццяўляецца апрацоўка і перавалка грузаў у рэгіёны Беларусі, а таксама ў краіны СНД, Балтыі і далёкае замежжа з выкарыстаннем магчымасцяў чыгуначнага і аўтамабільнага транспарту. Праца на тэрмінале арганізавана па тэхналогіі «сухога порта», дзе адзіны тэхналагічны працэс аб'ядноўвае склады, збудаванні дапаможнага прызначэння, аўтамабільныя і чыгуначныя пад'язныя шляхі, адкрытыя пляцоўкі для захоўвання кантэйнераў. Гэта значна пашырае магчымасці і спрашчае ажыццяўленне грузаперавозак для ўдзельнікаў ЗЭД, тэрытарыяльна размешчаных на значнай адлегласці ад партоў, і дабратворна адбіваецца на функцыянаванні ўсёй транспартна-лагістычнай інфраструктуры.
Найважнейшымі для чыгуначнага комплексу Беларусі з'яўляюцца транзітныя перавозкі грузаў. Асноўнымі транзітнымі грузамі з'яўляюцца: вугаль, нефтегрузы, чорныя металы, ўгнаенні, збожжа і іншыя. Найбольшыя аб'ёмы транзітных перавозак ажыццяўляюцца ў зносінах з Расіяй, Латвіяй, Літвой, Польшчай і Украінай. На працягу апошняга дзесяцігоддзя на тэрыторыі Беларусі сфарміраваны шэраг ўстойлівых чыгуначных кірункаў транзітных грузапатокаў. У першую чаргу гэта перавозкі расійскіх і казахстанскіх знешнегандлёвых грузаў праз такія парты Балтыйскага мора як Калінінград (Расія), Рыга і Вентспілс (Латвія), Клайпеда (Літва). У мэтах развіцця транспартна-лагістычнай дзейнасці і прыцягнення дадатковых грузаў, якія ідуць ў паведамленні Усход-Захад-Усход праз Брэсцкі пагранічны пераход і пераходы Гродзенскай вобласці, створаны прадпрыемствы «Брестгрузтранслогистик» і «Баранавіцкі грузавы цэнтр транспартнай лагістыкі».
Асаблівая ўвага ў прыцягненні дадатковых грузапатокаў з выкарыстаннем элементаў транспартнай лагістыкі надаецца рабоце па распрацоўцы канкурэнтаздольных транспартна-лагістычных схем, аптымізацыі плана фарміравання цягнікоў і звязанае з гэтым пераключэнне транзітных грузапатокаў з альтэрнатыўных маршрутаў чыгунак суседніх дзяржаў на маршруты з удзелам Беларускай чыгункі. Новыя лагістычныя схемы выгадныя кліенту перш за ўсё тым, што дазваляюць мінімізаваць транспартны складальнік у цане тавару за кошт памяншэння транспартных выдаткаў, тэрмінаў на дастаўку і тым самым павялічыць эфектыўнасць яго гандлёва-эканамічнай дзейнасці.
Сёння Беларуская чыгунка пры арганізацыі грузавых перавозак у міжнародных зносінах забяспечвае не толькі захаванасць грузаў, якія перавозяцца, і ўсталёўвае тэрміны дастаўкі, але і:
- прадастаўляе паслугі па аператыўным інфармацыйнаму суправаджэнню;
- ажыцяўляе мытнае афармленне і дэклараванне грузаў;
- выконвае пагрузачна-разгрузачныя работы і ўзважванне грузаў на станцыях;
- арганізоўвае доўгае захоўванне грузаў на адкрытых пляцоўках і мытных складах;
- прадастаўляе страхавыя паслугі.